Ineens is de maat vol: ALLE rommel moet de deur uit! Ik heb behoefte aan overzicht. Mínder spullen, méér ruimte. Op verschillende plekken in huis vormen zich hoopjes post en klein spul dat altijd in de weg ligt. En het duizelt me als ik denk aan onze overvolle zolder met dozen die er al 3 jaar staan. Tijd om er iets aan te doen!
De laatste dagen ben ik erg met ‘opruimen’ bezig. Blijkbaar ben ik niet de enige, want ik kom heel wat boeken en artikelen tegen over dit onderwerp. De opruimguru Marie Kondo uit Japan is razend populair. Van haar boek Opgeruimd! zijn inmiddels meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht over de hele wereld. Ze runt in haar eigen land een opruim-advies bureau en is een grote ster. Wat haar rigoureuze opruimmethode anders maakt dan alle anderen, is het radicaal opruimen per categorie in plaats van per ruimte.
Less is more
Marie zet aan tot ontspullen. Ze vraagt je bij elk item dat je bezit na te denken: ‘does it spark joy?’ Zo niet, dan kan het weg! Als ik zo rondkijk in de kamers, denk ik dat ik de inhoud van mijn huis zou kunnen halveren. Niet dat het zo heel dramatisch vol staat, want ik ben een re-de-lijk opgeruimd type, maar toch!
Waarom zou ik spullen bewaren als ik er toch niets mee doe?
Aan het werk dus!
Ik ben bij lange na geen expert, maar ik kan je wel – na het doen van research en mijn eigen ervaring – een aantal stappen geven over hoe ik het tot nu toe heb aangepakt.
#1: Inventariseer het werk
Ga van kamer tot kamer en bekijk wat je allemaal hebt aan spullen. Ontdek wat voor soort spullen je hebt: boeken, kleding, kantoor artikelen, hobby, persoonlijke verzorging etc. Probeer een inschatting te maken van de tijd die je nodig hebt om orde op zaken te stellen.
#2: Kies een geschikt moment
Opruimen tussen alle dagelijkse activiteiten door is knap lastig. Dat is ook de reden dat het er vaak bij in schiet! Ja, gewoon een beetje opruimen lukt mij ook wel, maar een radicale opruimactie vraagt toewijding en tijd!
#3: Een goede voorbereiding is het halve werk
Je staat op het punt een flinke klus aan te gaan. Bereid je daar zowel praktisch als mentaal op voor. Opruimen kost een hoop energie. Je maakt honderden keuzes over je persoonlijke spullen die veel herinneringen oproepen. “Oh, kijk! Mijn dagboek van toen ik 14 was. En oh.. deze foto’s!”
- zorg voor voldoende slaap voorafgaand aan de opruimactie
- plan van tevoren voldoende pauzes in, zodat het behapbaar blijft
- verzamel dozen, kratten en/of tassen om de spullen in te sorteren
- verschuif eventueel wat meubels zodat je meer ruimte hebt om te sorteren
- zorg dat je een auto hebt om mee naar het grofvuil te rijden of naar de kringloop
- plan in de avond(en) niks zodat je lekker met de voetjes omhoog kunt!
#4: Opruimen per categorie
Het opruimen per categorie zoals Marie ons dat leert, was voor mij een eye opener! Ik heb mijn gereedschap op tafel verzameld om te zien wat ik allemaal heb. Ik vond gereedschap in de schuur, op zolder, in een lade en in de trapkast. Wanneer ik per kamer op zou ruimen, had ik me op vier verschillende plekken moeten bezighouden met gereedschap. Dat lijkt me minder effectief. Nu kan ik meteen een goede selectie maken van het gereedschap dat ik wil houden en wat ik weg wil doen. Ik kwam 8 hamers tegen. Hoeveel hamers heeft een mens nodig? 😉
Als je alles door elkaar doet of half afmaakt, kun je gedemotiveerd raken doordat je het overzicht niet hebt. In het begin heb ik me daartoe laten verleiden. Geloof me, dat werkt echt niet! De twee dagen daarna had ik mijn buik vol van het opruimen, ik was er zo klaar mee!
Maak eerst één categorie af voordat je aan de volgende begint.
#5: Sorteer je spullen
Net als bij het gereedschap heb ik andere categoriën verzameld en op de grond voor me uitgespreid. Het wordt overzichtelijk waardoor het sorteren sneller gaat. Ik maakte drie ‘stapels’:
- Stapel 1: Hier-word-ik-heel-blij-van-stapel of dit-heb-ik-nodig-stapel, dit wil ik écht houden of heb ik écht nodig!
- Stapel 2: Dit-weet-ik-nog-niet-zeker-stapel. Kun je na een tijdje nog geen goede reden bedenken om het te houden, doe het dan weg. Of geef jezelf een week de tijd om erover te beslissen als je erg blijft twijfelen.
- Stapel 3: Dit-mag-weg-stapel, 100% zeker niet meer nodig. Kijk of je misschien een ander blij kunt maken hiermee of dat het naar grofvuil mag.
#6: Wees kritisch
Als je meer ruimte wil hebben in huis, zul je kritisch moeten zijn over het bewaren of wegdoen. De volgende vragen helpen je om een keuze te maken per item. Beantwoord ze met ja of nee.
- Is dit voorwerp de moeite waard om mee te nemen bij een verhuizing?
- Is dit voorwerp in het afgelopen jaar gebruikt?
- Heeft het een functie in de nabije toekomst (is het nuttig)?
- Does is spark joy?
- Past het nog bij me?
- Wil ik dit voorwerp in mijn huis hebben?
- Heeft het financiële waarde?
- Heeft het emotionele waarde voor me?
- Gebeurt er iets verschrikkelijks als ik dit weg doe?
- Heb je 3 of meer keer nee geantwoord, dan is het tijd om afscheid te nemen en komt het op de dit-mag-weg-stapel.
Op zolder vond ik een doos met allerlei oranje spul voor bijvoorbeeld Koningsdag of het EK/WK. Er zaten 3 oranje t-shirts, 2 jurkjes, 5 pruiken en hoedjes en oranje ballonnen in. Ik heb het terug kunnen dringen tot 1 t-shirt, 1 jurkje en 2 andere accessoires! Over een tijdje kijk ik er nog eens kritisch naar. Wie weet doe ik het dan alsnog weg..
# 7: Geef alles een eigen plek
Je zult bijna nooit meer gefrustreerd op zoek zijn naar spullen wanneer je alles een vaste plek geeft. Geef alles, maar dan ook echt álles een eigen plek. De magazines, post, kleding, haarspeldjes, sleutels, ontluchtingssleutel. Het is even een klusje om de gewenste plek te bepalen, maar het is de investering in tijd waard! Straks zul je je tijd niet meer verspillen aan zoeken.
Bij het opruimen heb ik onderscheid gemaakt tussen spullen die binnen handbereik moeten liggen en spullen die opgeborgen kunnen worden. In doorschijnende opbergboxen zitten spullen die seizoensgebonden zijn zoals kerstdecoratie, wintersportkleding, kampeerspullen en spullen die ik niet heel vaak gebruik. Ook heb ik een kleine doos gemaakt met persoonlijke spullen van emotionele waarde.
#8: Hou het netjes
Dit is het moeilijkste van allemaal! Maar als je gedisciplineerd bent in het opruimen, blijft het netjes en zul je je beter voelen in huis. Als er ergens kleding rondslingert, ligt er geheid de volgende dag nog meer troep bij. Doe jezelf een plezier en ruim regelmatig op. Zo’n enorme opruimactie zal dan minder snel nodig zijn.
Wees streng voor jezelf en voor je medebewoner(s)!
Voor mij zal het ook een uitdaging zijn. Helemaal om minder spullen te verzamelen! Om te voorkomen dat mijn huis dichtslibt met spullen zal ik minder moeten kopen óf als regel hanteren:
Sleep ik iets mijn huis binnen, dan moet er ook iets uit ☝️
Voordelen van een opgeruimd huis
Heerlijk een opgeruimd huis! Als ik heb opgeruimd en schoongemaakt, geniet ik nóg meer van mijn huis. Nog een een aantal voordelen op een rijtje. Een opgeruimd huis geeft:
- rust en ruimte in je hoofd
- voorkomt stress
- scheelt tijd om spullen te zoeken
- en daardoor minder frustratie
- en minder onrust
- het bespaart tijd in het huishouden
- je huis lijkt groter en mooier
Inmiddels zijn er 3 volle auto’s gelost bij het grofvuil en 3 auto’s naar de kringloop. Er zullen vast nog meer volgen, want ik heb nog niet alle categoriën gedaan. Oh ja, én ik heb wat geld verdient op Marktplaats! Top toch?
Het heeft mij heel goed gedaan om op te ruimen. Misschien voel jij je ook wel 10 kilo lichter met minder rotzooi in huis!
Succes met opruimen :)
Wil je meer lezen over organiseren?
Gerelateerde posts
Neutrale babykamer gestyled met knuffelbare dieren
2 min leestijd
Spice up your beige: 4 tips om te voorkomen dat je beige interieur saai wordt
2 min leestijd
Deze 4 herfstkleuren brengen warmte en knusheid in je huis
2 min leestijd